Op 20 april vond de uitreiking van de Knappe Waterhoofden Wedstrijd plaats bij de productielocatie van Dunea in Scheveningen. Centaine Du Toy van Hees (18), gymnasium 6-scholiere uit Sneek, heeft met haar Blue Battery-onderzoek de wedstrijd gewonnen en mag in augustus in Stockholm als Nederlandse vertegenwoordigster meedoen aan de Stockholm Junior Water Prize. Lotte Westra (15) uit Ameland was een van de deelneemsters. Ze werd begeleid door haar broer, waterambassadeur Jelle Westra. Beiden blikken terug op de deelname aan de Knappe Waterhoofden Wedstrijd.

Winnares Centaine Du Toy van Hees tijdens haar pitch. Ze onderzocht welk membraan het meest geschikt is voor een batterij op water, een duurzaam alternatief voor milieubelastende accu’s.

Lotte, hoe vond jij de uitreiking in Scheveningen?

“Heel leuk, maar ook heel spannend. Het was namelijk de eerste keer dat ik een pitch moest houden en wist nog niet wat pitchen inhield. Verder was het ook heel leerzaam. Ik leerde nieuwe mensen kennen en kwam veel te weten over de ideeën van anderen. Ik was een van de jongste kandidaten — want ik heb een ander schoolniveau (vmbo). Hierdoor vond ik de wedstrijd nog spannender.’’

Lotte, was het teleurstellend dat je niet hebt gewonnen?

‘’Natuurlijk was het jammer dat ik niet gewonnen had. Maar de winnares had zeker een ontzettend goed idee en was een terechte winnaar. Zelf denk ik dat ik later niet heel veel meer bezig zal zijn met wateronderwerpen. Het onderzoeken en het bedenken van ideeën voor een wedstrijd is heel leuk, maar ik denk voor een vervolgstudie meer aan andere richtingen.”

Mocht je meedoen, ondanks dat je geen havo of vwo doet?

Lotte: ‘’Ja, dat mocht. Ik heb 3 jaar de havo gevolgd; omdat op Ameland maar tot en met klas 3 op havo niveau les wordt gegeven, toen besloot ik op vmbo-theoretische leerweg examen te doen. Volgend jaar ga ik weer havo volgen en afmaken.’’

Wat was het onderwerp van je onderzoek?

“Het thema was waterveiligheid; daarbij is het idee om twee kades synchroon in een rivier te plaatsen, die op- en- neer- beweegbare kades kunnen bewegen.”

Jelle, was jij bij de uitreiking?

‘’Ik ben samen met Lotte naar de uitreiking in Scheveningen gereisd, maar we hebben de bekendmaking van de winnaar helaas moeten missen. Lotte mocht als één van de eerste kandidaten pitchen, omdat we rekening moesten houden met de laatste afvaart richting Ameland. We gingen dus eerder weg. Tijdens de presentaties merkte ik dat de scholieren veel tijd en moeite hebben gestoken in hun onderzoek. Het is zeker niet eenvoudig om met een compleet nieuw idee te komen voor waterinnovatie. Toch vond ik vond dat de onderzoeken goed doordacht waren. De innovaties zijn in mijn ogen goed toepasbaar.”

Jelle, hoe vond je het om een scholiere te begeleiden?

“Het is ontzettend leuk en leerzaam om een scholier te begeleiden. Ik merkte dat Lotte mijn enthousiasme voor de wedstrijd overnam, en door haar enthousiasme werd ik ook weer aangestoken. Ik studeer in Groningen en Lotte zit op school op Ameland, waardoor we creatief moesten zijn in onze communicatie. Lotte en ik hebben onderling continu getelefoneerd en elkaar misschien twee keer op Ameland gesproken. Ondanks dat Lotte niet heeft gewonnen, hebben we allebei veel geleerd.”

Jelle, wat levert de Knappe Waterhoofden wedstrijd op?

“Deze wedstrijd geeft leerlingen een kans geeft om mee te denken in oplossingen voor waterproblematiek. Ze kunnen met oplossingen komen waar volwassenen nooit aan hebben gedacht. Daarnaast vergroot het de kans dat leerlingen een watergerelateerde opleiding kiezen, waardoor zij later weer een bijdrage kunnen leveren aan de watersector. De cirkel is dan weer rond.”


Knappe Waterhoofd Wedstrijd is leerzame ervaring was originally published in Water, wereldwerk! on Medium, where people are continuing the conversation by highlighting and responding to this story.